Idag med den här intervjun vill Untraveled presentera er för våra goda vänner från Filofron. Filofron är ett fantastiskt och ganska nystartat Aten-baserat företag som genom sin e-shop Filofron.com vill dela med sig av grekiska delikatesser med resten av världen. Efftersom vi själva är matälskare så kan vi verkligen rekommendera att ni besöker den här sidan och unnar er Filofrons goda produkter som är av högsta standard och kvalitet. Läs vår intervju med dem så kommer ni snabbt förstå varför!
1) Erat företag har ett väldigt speciellt namn – ”Filofron”. Vad betyder ordet ”filofron” på grekiska och hur reflekterar det er verksamhet?
fi-ló-fron (philóphrōn) är ett adjektiv som härstammar från ordet /phílos, ”vän, älskare” och /phronéō, som betyder ”att ta hand om, ett visst beteende eller tankesätt” – alltså med andra ord ett älskande tankesätt med vilket man snabbt visar ett vänskapligt och artigt beteende, den omtänksamma, den som tar hand om sina älskade.
Vi ville använda ett grekiskt ord som namn på vårat företag. ”Filofron” är ett ord som innehåller omtänksamhet, gästfrihet, som ärar vänskapen och de mänskliga relationerna.
Vi fick inspirationen (ganska sent på kvällen!) efter att några goda vänner till oss just hade lämnat vårat hem en kall kväll efter den trevliga stunden vi hade tillsammans med gott vin och delikatesser. Det var det! Att ta hand om sina älskade: det tycker vi gör en bra värd.
2) På er webshop www.filofron.com kan vi finna fantastiska lokalt producerade matprodukter från hela Grekland-allt från honung och marmelader till pastasorter, choklad, vin och olivoljor. Vad är det första ni söker efter när ni väljer en produkt till ert sortiment?
Vi har åkt runt hela landet under ett och ett halvt år och besökt platser för att välja, inte bara produkter som vi vill sälja utan även människor vi vill sammarbeta med. Kärnan i vår vision är att främja det otroliga arbetet som görs av hårt arbetande människor som absolut älskar det dom gör vilket resulterar i produktionen av utsökta produkter! Grekiska småskaliga produkter och grekiska viner genomgår en renässans den sista tiden och det är dags att de får sin rättmätiga plats över hela världen och den ära de förtjänar.
Det första vi tänker på när vi väljer en produkt är att den ska vara av utsökt kvalitet (det har att göra med råmaterialen som använts, bra och miljövänliga jordbruksmetoder mm), att den ska ha en slående smak (vi testsmakar alla våra produkter), att den har en charmig förpackning (estetik är nyckeln) och att den har tvåspråkiga etiketter (eftersom vi vill att produkterna ska resa!).
3) Er passion, som vi har förstått, ligger i att hitta fantastiska lokalt producerade produkter och dela med er av dem med världen. Som känt har Grekland som land en stor produktion av högkvalitativa produkter som olivolja, frukt och grönsaker, superfrukter, te, viner och så mycket mer. Vad skulle ni säga gör grekiska lokalt producerade produkter så speciella?
Vårt land är välsignat på många sätt. Geografiskt sett ligger Grekland mitt emellan öst och väst samt ganska söderut. Vad mer kan man önska?! Vi har ungefär 65% soligt väder om året (alla vet vad solsken betyder för grödor) vilket leder till 23°C i årlig genomsnittstemperatur. Vi har i de flesta jordbruksområden kristallklart vatten (för att Grekland också är ganska bergigt och vattnet kommer från bergskedjor till floderna som mestadels är rena).
Vi är en nation som alltid varit vana vid att odla landet för att mata våra familjer (förutom de senaste 2-3 decennierna då många människor lämnade byarna för att komma till storstäderna för de ”stora möjligheter som nya jobb hade att erbjuda”). Men idag, på grund av den ekonomiska krisen, återvänder många till sina hemstäder, tar över familjeföretaget och producerar än en gång de underbara produkterna vi har.
Vi, som många andra länder, har naturligtvis också vissa unika produkter. Den väldoftande Mastichan från ön Chios som bara odlas där (på ön Chios). Vår olivolja (alla sorter, från olika ställen) är av utmärkt kvalitet och smak, känd för sina hälsofördelar. Saffran från staden Kozani är också unik och mycket eftertraktad. Våra ostar, av ett stort utbud, är att dö för, så goda! De flesta känner bara till Fetaosten och kanske ett par till. Men vi har så många och så olika sorters ostar på grund av de olika typerna av mjölk vi använder och traditionen för varje område. Fikonprodukterna från Kimi, på ön Evia, är unika och av fin kvalitet. Och så finns det så många nya ”gourmet-modifierade” produkter. Om ni provar vår aprikos-och lavendelmarmelad, eller vår Tagliatelle-pasta med ingefära och pumpa så kommer ni tro att ni inte längre befinner er på denna jord! Den här listan kan fortsätta för evigt, så det är bäst att jag slutar här!
4) Ni vill nu också nå ut till den europeiska marknaden något som vi tycker är fantastiskt eftersom era produkter är mycket speciella. Har ni några ord att säga till era framtida utländska kunder?
Vi gillar att resa mycket. Och naturligtvis älskar vi mat. Som resenärer har vi alltid samlat på lokala smaker från hela Europa (många gånger betalar vi övervikt för vårt tätt fyllda bagage…) Nu är det dags för våra #GreekFoodTreasures att resa över hela världen och samlas, njutas och omfamnas.
Ni vet, lukten är ett sinne väldigt nära kopplat till minnet. Och på grund av det faktum att flera interaktioner mellan lukt och smak förstärker vår uppfattning om de livsmedel vi äter så är lukt och smak kopplade till – och på något sätt skapar – minnen. Vi har valt många produkter baserat på de kriterier som nämnts tidigare och på de minnen som de framkallade när vi smakade dem. Så det finns många som oss, som vill få tillbaka den där känslan också, inte bara smaken. ”Det är grekiskt timjan honung, som den vi åt till frukost i Grekland” eller ”Detta är det rosevin som vi drack i Grekland”. Vi vill ha folk som besöker Grekland ska kunna känna och njuta av samma produkter där hemma.
Och för de som inte vet, för att de inte har besökt Grekland än, ja, en matälskare är fortfarande en matälskare, och är alltid nyfiken och entusiastisk över att prova nya delikatesser. Så vi säger, skäm bort er själva och ni kommer bli belönade!
Det svenska folket verkar gilla Grekland väldigt mycket. Och vi vet också att det svenska folket, mer än någon annan skandinavisk nation, uppskattar – och därmed konsumerar – gott vin. Många grekiska viner är av högsta kvalitet och utsökt smak, men ändå ganska okända för den globala vinmarknaden. Så, särskilt för våra svenska köpare, säger vi ”Prova våra delikatesser tillsammans med ett glas fint aromatiskt grekiskt vin och ”Yámas!”-Skål!
5) Slutligen, som ni vet så försöker Untraveled visa Greklands och Atens mindre kända platser, så den här frågan ställer vi alltid: Vilka är era favoritplatser i Aten och varför?
Vi älskar Kolonaki. Ett gammalt fint distrikt i centrala Aten, även om det idag har förlorat mycket av sin gamla ära. Här finns det underbara ställen att äta på (vi älskar ”Οικείον” (Ikion) med sitt grekiska kök eller den italienska maten på ”Malconi” och den bästa glassen i Aten på ”Despinas”). Det är ett levande shoppingområde och bara några minuters promenad från kabelbanan som tar dig upp för den vackra Lycabettus-kullen, från vilken man kan se hela staden och njuta av solnedgången!
Sedan har vi Mets-området (vid Pangrati), vilket är en pittoresk och väldigt insta-vänlig! – stadsdel full av färgglada neoklassiska byggnader, trappor och bergamotträd. Vi älskar att promenera igenom dessa gator! Och, naturligtvis, finns det här många charmiga ställen med bra mat! Och sen har vi självklart alltid Fáliro. Inte ens en halvtimme från stadens centrum kan man här ta en fantastisk promenad vid havet, bara för att svalka sig och njuta av havsutsikten, utan att ens behöva komma ut ur staden. Vi älskar att ta långa promenader där och njuta av en kaffe till hands och blicka ut på vårt vackra grekiska blå.
Tack så mycket för denna intervju!